Individueel verslag Femke Elderhorst
Trendwatcher
Reinier Evers is de winnaar van de Trendwatcher Van Het Jaar Verkiezing 2007. De jury heeft gekozen voor Evers omdat hij op alle vlakken van het beoordelingsmodel hoog scoort. Evers weet ontwikkelingen op de consumentenmarkt goed in kaart te brengen. Hij weet deze ontwikkelingen tevens goed te onderbouwen door veel voorbeelden te laten zien. Dit maakt het voor het bedrijfsleven tastbaar en bruikbaar. De internationaal georiënteerde Evers gebruikt de modernste methoden en technieken voor zijn werk/ virtuele organisatie. Daarnaast zijn de nieuwsbrieven van trendwatching.com toegankelijk voor een groot publiek. Hij is een echte ondernemer, en is uitstekend in staat om van trends ‘conversation pieces’ te maken. Een terechte winnaar. Evers kreeg een bokaal als trofee mee naar huis.
Trends uit het Verleden
Ontspanning
Vooral in de jaren tachtig kwam de disco scène in beeld. Daarbij niet alleen de gewone disco maar ook rolschaatsdisco. Deze microtrend kwam voor uit de megatrend tijdbesteding en de maxitrend ontspanning. Ik heb voor de maxitrend ontspanning gekozen omdat ik denk dat mensen gingen rolschaatsen omdat het leuk en gezellig was, dus een soort ontspanning.
Microtrend: Rolschaatsen Maxitrend: Ontspanning Megatrend: Vrijetijdsbesteding
Groeiende mobiliteit
Door massaproductie van auto’s werden deze goedkoper en toegankelijker voor de middenklasse in de samenleving. Steeds meer gezinnen konden het veroorloven om een auto te kopen en veel gezinnen kozen dan ook voor een citroen (lelijke eendje). Als megatrend staat dus mobiliteit onder in de trendpiramide. De megatrend stonden de auto’s centraal, en de maxitrend dus het merk van de auto. In dit geval kies in voor het lelijke eendje, omdat dit een opvallend model is, en een echte microtrend omdat het maar enkele jaren duurde voordat deze vervangen werd door nieuwere modellen.
Microtrend: Lelijke eendje Maxitrend: Auto's Megatrend: Mobiliteit
Trends uit Heden
Lowbudget vliegreizen
Nederlanders zijn altijd al een reislustig volkje geweest. Door de komst van goedkopere manieren van reizen is dit alleenmaar bevorderd. Maar de consument wilde meer reizen maken, vaak ook verder, maar ook vaker even een weekendje weg. Het begon allemaal met de lowbudget reizen van enkele kleine vliegtuigmaatschappijen zoals Budgetair. Steeds meer grotere maatschappijen begonnen ook steeds meer chartervluchten te organiseren, waarbij het niet om kwaliteit gaat, maar om het snel verplaatsen van zoveel mogelijk personen. Ook enkele grote maatschappijen, waaronder Transavia, stopte met hun koers van lange hoogkwalitatieve vluchten naar lowbudget vluchten. Hierdoor ontstond een grote concurrentie en enkele overnamen in de branche. Door deze concurrentie worden de prijzen steeds lager en het vliegen steeds aantrekkelijker.
Microtrend: Lowbudget vliegreizen Maxitrend: Concurrentie vliegmaatschappijen Megatrend: Vliegreizen
Nintendo Wii
De Nintendo Wii luidt een heel nieuw tijdperk van gaming in. Er wordt gebruik gemaakt van lichaamsbewegingen van de speler om het poppetje in het spel te laten bewegen.
“De Wii-afstandsbediening, ook wel "Wii- Mote" genoemd, is een controller die op het eerste gezicht doet denken aan een afstandsbediening van bijvoorbeeld een tv. Hij dient in één hand vastgehouden te worden. Het meest vernieuwende van de Wii-controller is dat die bewegings- én positiegevoelig is. Via verschillende sensoren wordt de stand van de Wii-controller en de positie ten opzichte van (een sensor-bar bij) de tv gemeten. De spelcomputer weet dus waar de controller zich bevindt en ook hoe die vastgehouden wordt (schuin of recht). Hiermee wordt het mogelijk om computerspellen niet alleen met de knoppen te besturen, maar ook en vooral met bewegingen van de controller.
Microtrend: Nintendo WiiMaxitrend: Spelcomputers Megatrend: Gamen
Trends uit de Toekomst
Vergrijzing
De megatrend vergrijzing zal in de toekomst verschillende veranderingen met zich meebrengen. Niet alleen de demografische samenstelling veranderd, maar ook andere zaken worden beïnvloed. De ‘baby boomers’ komen over enkele jaren in de pensioengerechtigde leeftijdscategorie terecht. Dit betekent dat deze mensen veel meer vrije tijd zullen krijgen. Velen zullen meer of langer op vakantie (megatrend) gaan, waardoor de caravanverkoop(microtrend) waarschijnlijk toe zal nemen en er een nieuwe trend ontstaat. Microtrend: Caravans Maxitrend: Vakantie Megatrend: Vergrijzing
2 Trends die belangrijk zijn geweest
Christine Boland bespreekt in RetailTrends de twee belangrijke trends Duurzaamheid en Insperience, en de achterliggende maatschappelijke ontwikkelingen.
Trends ontstaan niet zomaar. Zij komen voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die wereldwijd van belang zijn, maar ook dicht bij huis worden gevoeld. De belangrijke trends Duurzaamheid en Insperience, waar Boland op in gaat, bepalen het consumentengedrag momenteel al sterk, maar zullen ook op de lange termijn een grote rol blijven spelen. In deze nieuwe tijd met uiteenlopende invloeden en technieken voegen steeds meer producenten hun sterke punten samen om tot radicaal nieuwe producten te komen. Denk daarbij aan senseo (Philips en Douwe Egberts) en de beertender (Heineken met Krups) of H&M met Karl Lagerfeld. Ook branchebreed ontstaan steeds meer zijverbindingen, zoals bij de farmaceutische industrie die samenwerkt met de voedingsbranche. Door het combineren ontstaan er veel verschillende trends en mentaliteiten naast elkaar, waarbij er veel ruimte is voor eigen interpretatie. Daarbij kent één trend vaak verschillende uitingsvormen. Om enige duidelijkheid te scheppen in de verschillende uitingen, introduceert Boland verschillende interpretatiemogelijkheden, genaamd mindsets. In haar lezing ging ze uit van vier verschillende mindsets: Stil: Ontdaan van overbodige details, puur, het design-gevoel. Nostalgisch: Veilig, herkenbaar, het klassiek gevoel. Speels: vrolijk, onbevangen, onconventioneel, het ‘inner smile gevoel’. Extreem: provocerend, experimenteel, ‘rebels gevoel’. Christine Boland liet zien dat de vier mindsets in elk product terug komen. Daarbij is het aan de aanbieder de taak om als inspirator de eigen stijl te communiceren. Daarbij hoort een (mix) van de mindsets die als leidraad kan dienen bij de invulling van deze stijl.
Bronnen:
www.wikipedia.nl
http://www.trendwatchervanhetjaar.nl/
www.transavia.com
http://www.retailtrends.nlEuroforum / Chrisine Boland )