vrijdag 22 februari 2008

Indiv. Trendverslag Nicolette Neuteboom

Trendverslg Nicolette Neuteboom

Grote namen:

De Amerikaanse trendwatcher Marian Salzman. Ze is een van de beste trendwatchers in de wereld! Ze zat in de top 5 van de beste trendwatchers in 2004. De andere 4 waren Li edelkoort, John Naisbitt, Faith Popcorn en Peter Schartz. Sinds begin jaren negentig is ze actief op internet, ze deed al veldonderzoek via nieuwsgroepen op internet toen de meeste marktonderzoekbureaus nog maar net de kantoorautomatisering op orde hadden, en in 1997 vestigde ze met haar boek ‘Face2face in cyberspace’ haar naam als cybergoeroe. Niet helemaal terecht. Zij was namelijk niet zozeer geïnteresseerd in de technische aspecten van internet, als wel in de manier waarop de techniek ingrijpt in ons dagelijks leven.
Marian Salzman is co-auteur van meer dan een dozijn boeken. De onderwerpen van haar boeken variëren heel erg. Een van haar laatste boeken is ‘The Future of Men’. In ‘Trends voor de toekomst’ gaat zij met co-auteur Ira Matathia in op de consequenties van de digitalisering van het leven. De laatste jaren nemen de bits en bytes een minder prominente plaats in het werk van Salzman in, en profileert zij zich als een allround trendwatcher à la Faith Popcorn. Laatste trend volgens haar: de opkomst van de metrosexual, de man met allerlei vrouwelijke trekken. Overigens schijnt ze dat woord niet zelf te hebben bedacht. Daar staat tegenover dat ze in 1993 het woord ‘wigger’ heeft gemunt: een blanke die het liefste een neger wil zijn.

Trend van het verleden

Jaren 60;
Een goede quote van een van de grondleggers van flowerpower is:
Een hippie is het 'etiket' voor een vooraanstaand, onzichtbaar, ondergronds, evolutionair proces. Voor elke zichtbare hippie, op blote voeten, vol met bloemen en kralen zijn er duizenden onzichtbare leden van de levendige ondergrondse. Het leven van personen die zijn gericht op de innerlijke visie, die buiten het alledaagse, komieke Amerikaanse leven vallen.
(vrij naar Timothy Leary in The Politics of Ecstasy uit 1967)
Hun filosofie en doel van die tijd was;
protest tegen de kapitalistische en materialistische maatschappij van hun ouders,
tegen (rassen) discriminatie
ecologische idealen zoals 'terug naar Moeder Natuur' en zelfvoorzienend leven van het land
pacifisme. In deze periode waren ze vooral tegen de Vietnamoorlog.

Dit probeerde ze te bereiken door positief te denken. Wat ze deden door middel van drugs en vrije seks.
Enkele bekende gezichten van die tijd zijn: John Lennon en Yoko Ono die een Bed-in hielden in het Hilton hotel van Toronto en Amsterdam die bedoeld waren om onder invloed van geestverruimende middelen als LSD gezamenlijk te trippen.
Alleen aan alles komt een eind dus ook deze tijd. Het heeft van begin jaren zestig tot ongeveer de helft van jaren zeventig gebeurd die veel invloed heeft gehad op de latere denkwijzen van mensen.

Trend van het heden
In het dagelijkse leven zijn veel zaken waarover wij 10 a 15 jaar geleden nog niet over beschikten onmisbaar geworden, een van die zaken is mobile technology. Door de technische vooruitgang van deze tak van de industrie heeft o.a. onbeperkte bereikbaarheid en de mogelijkheid het internet te bezoeken via draadloze verbindingen, dit was een doorbraak omdat voor die tijd men gebonden was aan een vaste aansluiting. Ook de mobiele telefoons zijn in een paar jaar zeer geavanceerde apparaten geworden, en deze dienen niet meer alleen voor communicatie, hoewel dit nog wel dit nog wel een van de belangrijkste selling points is. Deze trend is al een megatrend, en zal alleen maar blijver groeien en ontwikkelen omdat deze manier van communiceren en werken de enige manier is om in het huidige zakenleven het tempo bij te houden.

Trend van de toekomst

Fair Trade Kleding
Er zijn al vele bekende Hollywood sterren en Nederlanders die rondlopen en reclame maken voor fair trade kleding. Fair trade kleding is kleding dat gemaakt is van stoffen die niet schadelijk zijn voor het milieu. Bekende fairtrade winkels in Nederland zijn: Fair Trade winkels, Nuku Hiva van Floortje Dessing en COS van H&M. Dit kan zeker een trend worden in Nederland. Er zullen nog meer Fair Trade winkels volgen.

Slechte conceptlancering:

MinidiscDe minidisc is een in 1991 door Sony geïntroduceerd digitaal medium dat oorspronkelijk bedoeld was om de gewone muziekcassette te vervangen. De minidisc bestaat in twee uitvoeringen: een magnetisch-optische versie om te beschrijven en te lezen en een optische versie om alleen te lezen.Door een bepaalde vorm van audiocompressie (ATRAC) kon de minidisc in oorsprong ongeveer 60 minuten speeltijd op een 64 mm disc opslaan. Vervolgens kwamen er schijfjes van 74 en 80 minuten en kon door een andere audiocompressie er vier keer zoveel op. In 2004 kwam de opvolger op de markt: Hi-MD, met een veel langere speelduur. Waar op de oudere MD’s 4 cd’s opgenomen kunnen worden, kan men op de Hi-MD wel 45 cd’s opnemen. In 2005 heeft Sony modellen geïntroduceerd die ook mp3 af kunnen spelen.
De normale MD-recorders waren voorzien van zowel analoge als digitale (optisch S/PDIF) ingangen. De latere MD-net varianten konden ook via USB (sneller dan echt-tijd) muziekbestanden met de PC uitwisselen.
Voorbespeelde minidiscs zijn op de markt gekomen, maar zijn nooit een succes geworden vanwege het zeer beperkte aanbod in titels. De meeste voorbespeelde minidiscs zijn afkomstig van Sony’s eigen platenmaatschappij.
De minidisc bestaat uit een kwetsbare magnetische schijf van 64 mm, daarom zit daaromheen een hoesje met een klepje dat opengaat in de minidiscspeler, zodat de laser de schijf kan lezen of beschrijven.
Door een ingebouwd buffergeheugen, Shock Resistant Memory genoemd, kan de minidisc in een draagbaar toestel gebruikt worden. Een minidisc-afspeler speelt niet rechtstreeks vanaf het schijfje zoals een cd-speler, maar vanuit het buffergeheugen.
Doordat er ook zeer kleine harde schijven beschikbaar komen, is er veel concurrentie. Ook de mp3-spelers met flashgeheugen zijn een concurrent voor de minidisc, omdat deze geen bewegende delen meer hebben. Voor de ietwat professionelere doeleinden (o.a. geluidsopnames) wordt de minidisc wel boven een mp3-indeling e.d. verkozen, en dit omdat de geluidskwaliteit van de MD nog steeds beter is.
In 1993 introduceert Sony MD Data voor de opslag van computergegevens. Dit systeem heeft een gegevenscapaciteit van 140 Mbytes per schijfje. Dit werd geen groot succes, want het bleek dat minidisc-dataschrijvers niet erg betrouwbaar zijn.
Minidisc is nooit een groot succes geworden. Dit komt onder andere omdat al snel na de opkomst van de minidisc er mp3-spelers verschenen. Het voordeel van MP3 is de snelle verspreiding van deze bestanden via ‘peer to peer’.

Goede conceptlancering:

Pokémon
Het kleine gele beestje waarvan niemand weet wat voor beest het nou daadwerkelijk is. Ash zijn baasje en zijn vrienden en de andere Pokémon figuren die uit Pokemonballen tevoorschijn komen. Het concept is geweldig en dat blijkt. Het heeft ondertussen heel de wereld veroverd. Vooral bij kinderen op de basisschool is het zeer geliefd. En niet 1 jaar maar al zeker 10 jaar.

Deze rage is 10 jaar geleden begonnen met kaarten op zakformaat. Op deze kaarten stonden de Pokémon afgebeeld en onderling kon je ruilen om je collectie compleet te maken. De ruilkaarten bestaan nog steeds en er zijn nu ook spelvarianten mee bedacht. De rage zette door toen er een tekenfilm serie uit kwam. Deze serie werd eerst uitgezonden in Japan. Toen bleek dat dit idee veel meer was, begonnen ze met uitzenden in Amerika en Europa.De tekenfilm serie volgt de avonturen van de jongen Ash Ketchum die Pokémon meester wil worden.Tijdens zijn reis om Pokémon te vangen en er mee te vechten, maakt hij vrienden en raakt verwikkeld in spannende avonturen.Al snel volgen de tekenfilms waarvan er al 7 verschenen zijn. Ook de Nintendo spellen blijven niet achter. Waar er eerst 5 versies voor de Nintendo gameboy verschenen zijn ligt er nu een spel voor de nieuwe Nintendo Wii klaar.
Pokémon is een echte maxitrend aan het worden. Deze rage bestaat nu 10 jaar en nog steeds zijn mensen erg geïnteresseerd in de avonturen van de jongen Ash Ketchum.Wat begon met een ruilkaartenspel en is uitgegroeid tot ‘s werelds bekendste tekenfilm, mag een goed concept genoemd worden.Doordat het Japanse bedrijf Nintendo goed heeft kunnen in schatten dat Pokémon ook in het buitenland zou aanslaan, hebben ze hiervan een echte rage kunnen maken.Alles wat met Pokémon te maken heeft slaat aan bij het publiek. Pokémon is dus een zeer goede conceptlancering geweest.

Bronnen:

www.pokemon-paradijs.com
www.google.com
www.trendslator.com

Van trends naar brands van Hilde Roothart en wim van der Pol
Concepting van Jan Rijkenberg
Trends herkennen, begrijpen, gebruiken, creëren van Fons Maenhoudt