donderdag 21 februari 2008

Trendverslag Matthijs Duijm

Trendwatcher
Matthijs Duijm

Reinier Evers (trendwatching.com) is de winnaar van de Trendwatcher Van Het Jaar Verkiezing 2007. De jury heeft gekozen voor Evers omdat hij op alle vlakken van het beoordelingsmodel hoog scoort. Evers weet ontwikkelingen op de consumentenmarkt goed in kaart te brengen. Hij weet deze ontwikkelingen tevens goed te onderbouwen door veel voorbeelden te laten zien. Dit maakt het voor het bedrijfsleven tastbaar en bruikbaar. De internationaal geörienteerde Evers gebruikt de modernste methoden en tehnieken voor zijn werk/ virtuele organisatie. Daarnaast zijn de nieuwsbrieven van trendwatching.com toegankelijk voor een groot publiek. Hij is een echte ondernemer, en is uitstekend in staat om van trends ‘conversation pieces’ te maken. Een terechte winnaar. Evers kreeg een bokaal als trofee mee naar huis. Het bokaal is gemaakt door kunstenares Caroline van Beekhoff.
Resultaten trendonderzoek
De verkiezing in een initiatief van trendblad eYe. eYe wil middels dit evenement het vak trendwatching onder de aandacht brengen. De bedoeling is om het bedrijfsleven meer inzicht te geven in dit vak. Ook heeft onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel de resultaten van het onderzoek naar de waarde van voor het bedrijfsleven gepresenteerd. Ruigrok NetPanel hield dit onderzoek in samenwerking met eYe.



Hilde Roothart

Hilde Roothart (1966) studeerde modevormgeving aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten. In Parijs deed ze ervaring op bij twee stylingbureaus, Peclers Paris en het bureau van Lidewij Edelkoort. Terug in Nederland werkte ze achtereenvolgens bij de styling- en adviesbureaus van Günther Frank en Milou Ket.

In 1996 richtte ze het adviesbureau Trendslator op dat zich bezighoudt met de vertaling van trends naar strategieën en concepten, markten en merken. Ze publiceerde over trends in Eye, MarketingTribune, NRC Handelsblad en Tijdschrift voor Marketing. Samen met Wim van der Pol schreef ze 'Van Trends naar Brands' (2001) dat werd uitgegeven door Kluwer. In het najaar van 2005 verscheen 'ZIEN - Trends van vandaag, markten van morgen' bij uitgeverij Business Contact.

Ze geeft met enige regelmaat gastlessen: Academie voor Management (Merkmanagement), Amsterdam Fashion Institute, Artemis Styling Academie, Eurib (Master of Design management), Haagse Hogeschool, Piet Zwart Institute (Master Retail Design). Daarnaast is ze een regelmatige spreker op bijeenkomsten over trends en de toekomst. Hilde Roothart is genomineerd voor de Verkiezing van de Trendwatcher van het Jaar 2007.


Dr. Carl Rohde

Dr. Carl Rohde is cultuursociologisch onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht en trendwatcher. Hij leidt Signs of the Time, een virtueel netwerk van trendwatchers en marktonderzoekers. Centraal in Rohdes onderzoek en werk zijn sociaal-culturele ‘klimaatsveranderingen’. Wat beweegt consumenten? Waar raak je ze mee? Wat fascineert of irriteert hen? Rohde onderzoekt hoe je (wetenschappelijke) inzichten in consumentengedrag kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden, productontwikkeling en communicatie. Een voorbeeld uit zijn generatie-onderzoek. Het blijkt dat ‘The Net Generation’ (dat zijn kinderen tussen de 6 en 14) niet meer passief voor de buis hangt. Deze kids geven sterk de voorkeur aan interactieve ‘games’. Wil je ze toch via de televisie benaderen, dan moet je daar dus rekening mee houden… Belangrijke Engelstalige publicities: Rohde, C. and Burghoorn, A. The Reception of Images and Symbols in International Advertising. ISOR, Utrecht, The Netherlands. Rohde, C. and Becchimanzi, B. Company Strategies for Social Responisibility. Signs of the Time, Tilburg, The Netherlands, Milano, Italy - commercial report. Rohde, C. Generation Next. An analysis of the habitus of a new generation in Northern Europe. Signs of the Time, Tilburg - commercial report. Rohde, C. and Platteel,A. Symbol Soup. The MTV Generation and its Symbols. Thames and Hudson, 1999.

Een trend uit het verleden

Flippo

Zonder een verzameling flippo's hoorde je er absoluut niet bij een aantal jaar geleden. Begonnen als rage, maar hield zo lang aan dat het wel een trend genoemd kan worden.
Een flippo is de benaming voor een schijfje dat gratis bij de chips van Smiths zat. Op de flippo werden verschillende stripfiguren afgebeeld, waaronder ook de karakters uit de Looney Tunes. In Nederland werd de flippo voor het eerst geïntroduceerd in 1995, waarna er een ware rage ontstond. Vooral bij kinderen van de basisschoolleeftijd was de flippo om te verzamelen en onderling te ruilen erg populair. Ook werden met de flippo verschillende spelletjes gespeeld, deze werden zowel door de fabrikant als de kinderen zelf verzonnen en meestal was het doel hiervan het winnen van andermans flippo's.


Trend Heden


De trend van 2007 onder jongeren: Jumpen. Opgekomen als substijl, opgepakt door de watchers en een ontzettende trend geworden, dit tot ergernis van de setters, die de commercialisering met lede ogen aan moesten zien. Grootste boosdoener/watcher: Jeckyll & Hyde


Jump is een substijl in de elektronische dansmuziek, die zich kenmerkt door de focus op de (harde) bas. In het begin werd jump beschouwd als een variant van het snellere en hardere hardcore, maar al snel groeide deze tragere variant (toen zo'n 135-140 bpm) uit tot een ware rage.
Het jumpgenre is ontstaan uit de oldschool en hardcore van begin jaren '90. Er werden toen al platen gemaakt die men nu zou kunnen omschrijven als jump (zoals Speedy J - Pullover), maar een aparte stijl was jump toen nog niet. Dat gebeurde waarschijnlijk eind jaren '90 nadat Da Boy Tommy en Da Rick samen de top 10-hit "Ready to rumble" scoorden. De hedendaagse Jump samen met de dans is ontstaan in Vlaanderen eind jaren '90. Eind 2004 kwam jump ook in Nederland langzaam op. Doordat in Nederland het sterk verwante muziekgenre hardstyle populair was, werd jump in Nederland jumpstyle genoemd. De eerste jaren bleef jump slechts bekend in de Lage Landen, maar later sprong de microbe over op andere landen waaronder Frankrijk en Duitsland.
Jumpstyle verwijst zowel naar de muziek als de dans die erbij is gekomen en in veel landen wordt het genre jump meestal jumpstyle genoemd. Beide benamingen worden aanvaard. Op dit ogenblik is jump begonnen aan een heropleving. Door de jaren heen is de snelheid toegenomen tot ongeveer 140-145 bpm.



De trend van de toekomst

Retro

Retro wordt dé trend van de toekomst. Vroeger was niet alles beter, maar een heleboel wel. En daarom zullen steeds meer dingen uit het verleden weer afgestoft worden en in een nieuw jasje gestoken worden. Dit zal op vele gebieden gebeuren. De techniek zal uiteraard niet terug komen.


Retro staat voor het teruggrijpen op producten en ontwerpen uit het verleden. Deze ontwerpen en producten worden vervolgens opnieuw gehanteerd en geproduceerd. Tijdens het laatste decennium is retro in toenemende mate populair geworden.
Een verklaring voor de populariteit van retro
Verschillende commentatoren vermoeden dat het teruggrijpen op het verleden voortkomt uit onvrede met moderne ontwikkelingen zoals de globalisering. In de moderne en geglobaliseerde wereld dreigen mensen door alle snelle veranderingen hun houvast te verliezen. Vervolgens ontstaan retro-producten, die mensen de herkenbaarheid en continuïteit bieden die zij klaarblijkelijk wensen.