De levensloop van een trend
Arman Abrahamjan
Het ontstaan van een trend
Trends lijken zeer onvoorspelbaar, tenminste zo ervaren velen van ons het ontstaan, de groei en de verspreiding van een trend. Toch is dat gevoel van onvoorspelbaarheid bij de groei en verspreiding niet helemaal juist.
Het zijn de originals in een samenspel met de setters van nu, die een nieuwe trend in gang zetten. De drang naar vrijheid en zelfvervulling creëert juist een nieuwe stroming, een nieuwe trend. De liefde voor het ‘’genieten’’ van het leven! Die verbintenis geeft de kracht en energie aan originals en setters om juist dat stapje voorwaarts te zetten dat een trend geboren doet worden. Trends ontstaan dus grotendeels als gevolg van reacties op leven, en de mate van hevigheid is bepalend voor zowel de grootte als de groeisnelheid en de levensduur van trends.
Het bewust in gang zetten van een vooraf bepaalde ‘’macro trend’’ is onmogelijk. De belangrijkste voedingsbron voor het ontstaan van vernieuwing, die later mogelijk uitgroeit tot een macro trend, is visie in samenspel met sociale onvrede. Het zijn die twee drijvende krachten die zorgen dat een nieuwe trend geboren kan worden. Dus trends ontstaan niet dankzij de snelle technische en communicatieve evolutie. Deze dragen alleen bij aan de sneller verspreiding van trends.
De grondleggers van een trend zijn zich niet bewust dat ze de grens van bestaand naar vernieuwd overschrijden. Ze zijn opzoek naar oplossingen van vragen die hen bezighouden, maar ze realiseren zich niet dat hun oplossing voor velen in de maatschappij eveneens een stap voorwaarts betekent.
Een nieuwe visie, idee, benadering gaat over in een trend zodra deze als vanzelfsprekend wordt ervaren door de groep die er behoefte aan heeft. Iedere persoon binnen die groep vindt deze nieuwe benadering eigenlijk een logisch gevolg.
De bloei van een trend
Eerst krijg je een bepaalde levensstijl, die eigenzinnige en zelfstandige personen voor zichzelf hebben uitgewerkt. Die nieuwe levensstijl wordt opgemerkt, herkend, opgepikt en tenslotte vertaald door trendsetters naar andere toepassingen. Trendsetters ervaren het meer als het ontdekken van de oplossing. Het nieuwe krijgt in het begin alle aandacht van de trendsetter, dit blijft duren tot even na het significantiepunt. Als een trend eenmaal voorbij het significantiepunt is, verslapt de aandacht van de trendsetter om voorbij het omslagpunt tot nul te worden herleid.
Tussen het significantiepunt en het omslagpunt wordt de trendsetter met de nieuwe trend door de trendwatcher opgemerkt. De watcher zorgt vervolgens voor de verdere verspreiding en doet dit hoofdzakelijk om erkenning en bevestiging van zijn omgeving te krijgen. Zwakker trendwatchers opereren net iets voor het omslagpunt. Hoe beter de trendwatcher zich echter kan vereenzelvigen met de beoogde trendsetters groep hoe dichter hij het significantiepunt kan benaderen en hoe vroeger hij de trend zal opmerken.
Een bepaalde vernieuwing maakt kans om trend te worden wanneer het significantiepunt wordt bereikt. Men kan echter met de zekerheid van een trend spreken als eenmaal het omslagpunt is overschreden. Iets is trend geworden, wanneer het in staat is zichzelf voort te planten zonder hulp van buitenaf en wanneer het van buitenaf met geen enkel middel tegen te houden is, hoogstens wat af te remmen.
Omslagpunt
Bij het significantiepunt is een trend gegroeid tot een niveau dat een grote kans maakt om te overleven en verder uit te groeien tot een ware trend. Het is het punt waarbij het ‘potentieel’ zijn beschermende omgeving ontgroeid en geen totaal omvattende bescherming meer nodig heeft, maar het kan zichzelf nog niet vermenigvuldigen zonder hulp van buitenaf. Tijdens de periode tussen het significantie- en omslagpunt gaat de ‘potentiële’ trend zijn twee belangrijkste eigenschappen ontwikkelen die hij nodig heeft om het omslagpunt te overbruggen. Die twee eigenschappen zijn moeilijk te herkennen, maar bestaan uit een innerlijke drive die zowel de boodschapper als de ontvanger stimuleren tot vrijwillig verspreiding. En naarmate de ontwikkeling van het potentiële (de toekomstige trend) het omslagpunt dichter nadert, zie je als tweede eigenschap steeds duidelijker een aanstekelijke gedachte ontstaan, die in het onderbewustzijn beklijft, en zelfs dikwijls een beetje blijft knagen. Tussen die twee punten ontstaat en groeit de echte kracht van de potentiële trend. Wanneer een ‘potentieel’ de drempel van het omslagpunt bereikt, dan zie je dat het zo ver zijn tentakels heeft kunnen uitsteken, dat de invloed overal langzaam zichtbaar wordt. In verschillende ‘totaal niet elkaar rakende sectoren’ zie je nu plots overal de eerste signalen opduiken. De trend eigenschappen zijn dan vertaald naar al die verschillende sectoren (voorbeeld, je ziet hetzelfde signaal zowel in de muziek, film, mode, architectuur, etc. tegelijkertijd opduiken). Dit is de drempel waarbij het ‘potentiële’ overgaat op een snelle en massale verspreiding, en als het ware een revolutie ontketent. De potentiële trend heeft bij het omslagpunt nu reeds overal voldoende wortel geschoten om over te gaan op een grote zichtbare groei. In een mum van tijd zie je nu dat alles en iedereen overtuigd raakt.
De levensduur van een trend
Gedurende de levensduur van een trend ontstaan vele zijtakken, want iedereen die wat tijd over heeft gaat varianten bedenken volgens eigen cultuur, opvoeding en ontwikkeling. De zijtakken worden dikwijls voor nieuwe trends aangezien en zo wordt de basistrend voor velen onzichtbaar.
Een trend zou je het best kunnen vergelijken met een levend organisme. Het ontstaat uit een evolutieproces, groeit, wordt volwassen, bloeit, plant zich voort en sterft af. Zo ontstaan nieuwe trends en de oude sterven uit.
Een trend blijft zolang bestaan als zijn positieve effect op andere zaken binnen de maatschappij. Naarmate een trend meer mogelijkheden heeft tot zijvertakkingen zal hij zich langer kunnen handhaven. Een typisch signaal voor het einde van een trend is dat hij gaat vervelen. Het einde van een trend is eveneens in zicht wanneer de trend zover is uitgedijd dat er geen verdere expansie of variaties meer mogelijk zijn.
Macro trends zijn behoorlijk stabiel en kunnen gemakkelijk 20 tot 50 jaar en langer blijven bestaan. Om de verdere levensduur van een trend te bepalen is het om een onderscheid te maken tussen een trend en de trendbeleving die een persoon ondergaat.
Om een levensduur van een trend te verlengen moet je ervoor zorgen dat de nieuwe trend zolang mogelijk in de prille vorm behoudt. Neem niet direct alle mogelijke varianten mee. Dit beperkt de toekomstige kansen en maakt het voor volgers moeilijker zich met het nieuwe te identificeren. Wanneer de trend voor iedereen bekend is, en dus zijn hoogtepunt nadert, maar vóór de afzwakking inzet, is het belangrijk om voor verschillende varianten te zorgen. De basiseigenschappen van een trend moeten echter wel in de verschillende varianten duidelijk behouden blijven. Als ook deze nieuwe varianten zijn ingezet is een trend zijn hoogtepunt voorbij en stevent hij als een sneeuwlawine af op het dal.